Korzeń maca od setek lat był stosowany jako środek zwiększający płodność u ludzi i zwierząt. Posiada liczne związki poprawiające odporność organizmu na choroby, a nawet potrafi cofnąć skutki niezdrowego odżywiania. Jest na tyle skuteczny, że został wpisany na listę superfood.

Składniki odżywcze korzenia maca

Maca jest źródłem aminokwasów, kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów. Zawiera także wysokiej jakości węglowodany, które w połączeniu z innymi składnikami odżywczymi stanowią niewyczerpalne źródło energii. Dlatego korzeń polecany jest osobom cierpiącym na spadki energetyczne oraz osobom aktywnym fizycznie.

Maca składa się z łatwo przyswajalnego białka roślinnego, które jest niezbędne do regeneracji i budowy komórek, budowania odporności organizmu oraz budowy układu krwionośnego.

Zawiera również dobrej jakości błonnik w postaci celulozy i lignin, które są kluczowym elementem do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego.

Właściwości korzenia maca

Maca jest wykorzystywana w środkowych Andach jako środek poprawiający płodność i libido zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. Stanowi tam również podstawowe źródło energii i składników mineralnych.

Maca posiada niezwykłą zdolność podnoszenia odporności organizmu na choroby oraz leczenia chorób cywilizacyjnych związanych ze spożywaniem wysokoprzetworzonej żywności oraz napojów wysokocukrowych.

Korzeń maca ze względu na swoje działanie regulujące hormony jest pomocny w łagodzeniu objawów menopauzy u kobiet i może zastąpić inne stosowane na tą przypadłość leki.

Maca polecana jest osobom zmagającym się z anemią, uczuciem zmęczenia, stresem czy depresją. Korzeń poprawia także koncentrację oraz pamięć. Pobudza układ nerwowy, dodaje energii i sprzyja tworzeniu się czerwonych krwinek.

Korzeń maca w kuchni

Macę można dostać na stoisku ze zdrową żywnością obok innych znanych superfood. Cały korzeń jest praktycznie niedostępny w sklepach, można spotkać go jedynie w formie sproszkowanej w torebce lub w postaci tabletek.

Macę w proszku należy jeść rano podczas śniadania, można go dodać do sałatki, jogurtu czy napoju. Zalecana dawka u dorosłych to jedna łyżeczka ok. 3g dziennie, u dzieci zaleca się 1/2 łyżeczki ok. 1,5 g dziennie. U osób leczących niepłodność dzienna dawka powinna wynosić 2-3 łyżeczki ok. 6-9 g dziennie.

Korzeń należy wprowadzać do diety stopniowo i obserwować reakcję organizmu. Pozwoli to uniknąć ewentualnej nadmiernej nadpobudliwości i kłopotów ze snem.